"Pomon" ystävä on naureskellut, ettei ennen ole nähnyt hinattavaa koiramallia. Ei minua tarvitse hinata. Minua voi ihan hyvin odottaa. Minun on vain kotiin mennessä tarkastettava jokainen ruohonkorsi huolellisesti. Huolellisuus on kait hyve.

Kukahan tuolla tulee? Ei nyt hätäillä vaan katsotaan rauhassa, mihin hän liikkuu. Ei meidän juuri nyt tarvitse liikkua.

Mitähän leinikkejä nämä ovat? Ei niitä pelkkien kukkien perusteella voi määrittää. Alalehdet etenkin ovat tärkeitä.

Täälläkin on ihan uusia heiniä kasvamassa. Minäpä tarkistan niiden tyvet,

Juu, tulen ihan kohta. Nurmikon laadun vain tarkistan.

Älä nyt keuhkoa siellä. Mihin tässä muka kiire olisi? Ei mihinkään! Hyvin ehditään myöhemminkin.

Hellitä vähän. Meditoidaan hetki.

Usko nyt! Ei saa kiskoa tuolla tavalla. Minä en, kuule, kiskomalla liiku. En iahn taatusti hievahdakaan.

Tällaista tappelua se on joka päivä, tai ainakin lähes joka. Minä olen luullut, että koiralenkillä nimenomaan koira päättää, mihin ja millä vauhdilla mennään. Meillä se ei todellakaan ole niin. "Pomo" kuvittelee tietävänsä minua paremmin, mitä pitää tehdä. Mutta eihän se niin ole.

Päivä oli kaunis

ja iltakin hieno. Minä menen nukkumaan. "Pomo" jää kukkumaan. Sen pitäis siivota. Se katsoo telkkaria.