Heti aamusta piti lähteä töihin. "Pomo" joi kyllä kahvinsa, mutta minä en mitään aamupalaa saanut, kun jo lähdettiin plantaasille. Siellähän olikin kovin rehevää, etenkin noita keltaisia kukkia kasvoi kaikkialla. "Pomo" tosin ensi töikseen repi ne kaikki irti ja rupesi vasta sitten kitkuttamaan rutikuivaa maata pienellä lapiolla ja haravalla. Kiitettävästi se siinä helteessä nelisen tuntia jaksoi leikkiä tekevänsä jotain. Minäkin ensi alkuun kaivoin ja kitkin (minä söin ne kitkemäni heinät toisin kuin "pomo", joka siirsi niitä sankolla paikasta toiseen), mutta päätin sitten ottaa vähän rennommin.

Katselin touhua ympärilläni ja totesin, että viisaat nukkuvat varjossa ja tyhmät työskentelevät auringossa. Aikani, kun olin siinä katsellut, rupesi väsyttämään. Niin oli yksitoikkoisen tylsää puuhastelua.

Katselin mukavia unia siihen asti, kun kotiin lähdettiin. Kotonakin jatkoin unia. Väsyttävää tuollainen raataminen. Mutta eihän se riittänyt. "Pomo" piristyi niin paljon murkinoituaan, että takaisin mentiin.

Helpompaa oli tämä puutarhanhoito iltapuolella, kun ei ollut niin kuuma. Ja enemmän oli myös koiraliikennettä, jota seurata.

Mutta kyllä minä ihan täysillä osallistuin myös kaikenlaisiin kaivuutöihin. "Pomo" tosin välillä väitti, ettei tarvitse, sanoi jopa, etten saa, mutta enhän minä uskonut. "Pomo" sanoi niin vain, etten olisi rasittanut itseäni liikaa. Mutta väsyyhän siinä väkisinkin.

Ilta meni nukkuessa eri paikoissa.